תרבות

הנשק הסודי שיכול להציל חיים של 2,548 איש בישראל - ממש מתחת לבית: "ניטע 100,000 עצים בעיר"

הוא אחראי מדי שנה למותם של פי 4 יותר ישראלים מאשר מספר המתים מפיגועים ומתאונות הדרכים יחד  – אבל אף אחד לא מדבר עליו * הכירו את האויב השקוף: זיהום האוויר גורם (לפי דו"ח הOECD) למותם של לא פחות מ 2,548 איש שנושמים חלקיקים קטלניים החודרים לכלי הדם וגורמים לשבץ והתקפי לב * עמותת "ונטעת" טוענת שיש נשק סודי אחד שיכול לנצח אותו: נטיעת עצים * הטוויסט: הפעם הם יינטעו בעיר – ולא ביער מרוחק * על הדרך העצים גם יכולים להפחית את הטמפרטורה העירונית בעד 4 מעלות, להפוך "מדבר בטון" מכוער לשטח אסתטי וירוק ואפילו לעזור לבריאות הנפשית שלנו * אבל כדי להפוך את החזון למציאות הם זקוקים לתרומות של כמעט 10 מיליון ש"ח, ומבטיחים: "על כל  90 ש"ח תרומה – ניטע עץ" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

רונן שביק  18.01.23 // 11:30

ישראל 2048.

 15 מיליון ישראלים מצטופפים במדינה-עירונית שהפכה למדבר בטון לוהט, דחוס ומכוער למדי. 10 מיליון כלי רכב עולים על הכבישים מדי יום, והופכים את המדינה לאחת הצפופות, המזוהמות והחמות בעולם. יותר מ-5,000 איש מתים מדי שנה מזיהום אוויר.

100 שנים לאחר הכרזת העצמאות, החיים במדינה היהודית הופכים לסיוט – וממש לא בגלל אויבים מבחוץ. 

האויב האמיתי מסתבר, תמיד חי ברחובות הערים שלנו: זיהום האוויר. אבל מה שהפך אותו לקטלני במיוחד, הוא השילוב שלו עם התכונה הכי ישראלית שיש: "יהיה בסדר". אנחנו פשוט לא אוהבים לתכנן קדימה, והולכים להשאיר לילדים ולנכדים שלנו מדינה שקשה מאוד לחיות בה. 

למעשה, אנחנו אפילו לא ממש חושבים על עצמנו. כבר כיום מתים מדי שנה בישראל  2,548 איש מזיהום אוויר (לפי מחקר של ה-OECD) – יותר מפי 4 ממספר ההרוגים מתאונות דרכים ומפיגועים יחד. 

בנוסף, ישראל מתחממת בקצב של כמעט פי 2 מהעולם – מ1980 הטמפרטורה בישראל עלתה ב-2.1 מעלות, לעומת 1.18 מעלות בשאר העולם – והמגמה ממש לא עוצרת. 

ואם לא די בכל אלו, הרי שיותר מרבע מיליון עצים נכרתים בשנה – מהם 50,000 בשטח עירוני. 

ישראל במקום הרביעי מהסוף בזיהום האוויר בOECD. "מעריב", 6.5.18, "מאקו", 16.4.2019

אבל יש מי שטוען שיש כלי נשק סודי שמאפשר להשיב מלחמה בכל 3 החזיתות: זיהום אוויר, התחממות וכיעור "מדבר הבטון" העירוני – עצים.
עמותת "ונטעת" יצאה באתגר הנטיעות העירוני הגדול בתולדות המדינה לנטיעת 100,000 עצים בעיר – ולטענת מייסדיה אפשר לשנות את כיוון ההיסטוריה – ממש מתחת לבית שלנו.  

תפסנו לשיחה את אביב בייליס-לרנר, אחד ממייסדי העמותה, כדי להבין אם אפשר לפתור את הבעיה מהשורש.

אביב, קודם כל תסביר לי רגע, מה בעצם רע בזה שישראל תהיה סוג של מדינה-עירונית? גורדי שחקים דווקא מעידים על מדינה מפותחת ומתקדמת כלכלית לא?

"תנסה להיזכר כמה שטחים פתוחים היו בעיר שבה גדלת כילד, וכמה יש כיום. המשמעות של עיר מדינה היא שהילדים של כולנו, שגם ככה הם חצי מהיום מול מסכים, יגדלו כשאין להם שום קשר לאדמה ולטבע. מישהו רוצה שהילדים שלו יגדלו ככה? אתה יודע, באופן אישי מה שגרם לי להירתם לפעילות הזו הוא הלידה של בני הבכור, ריי, לפני 4.5 שנים. אחרי שהוא נולד הבנתי עד כמה הנושא הזה אקוטי". 

אבל זו עיר, אי אפשר באמת לצפות שהיא תיראה כמו כפר או מושב?

"אז אני רוצה לחלוק איתך משהו שקראתי רק השבוע, בכתבה שפורסמה ב'ידיעות אחרונות'. כתבת בשם מורן פוגל שגרה 8 שנים בבירת יפן, טוקיו, עיר של 14 מיליון תושבים, תיארה את העיר שלה במילים האלו: 'טוקיו היא עיר כל כך גדולה ועוצמתית, ועם זאת כה חמימה נוחה ועוטפת. הכל נמצא במרחק נגיעה, והיא ירוקה, רגועה, ומאפשרת לרכוב בה על אופניים בבטחה. לעתים היא הזכירה לי את הקיבוץ שבו גדלתי'. 

זה בעצם החזון שלנו – שכאשר מדינת ישראל תגיע להיקף התושבים כמו של טוקיו, שזה ממש מעבר לפינה, היא תיראה עדיין כמו קיבוץ. כלומר אם יהיה רחפן שירחף מעל גוש דן, הוא יראה מלמעלה מאות אלפי עצים, ותיווצר תחושה של עיר-יער ולא של מדבר בטון".

מעניין. אז אני מבין את עניין המראה הירוק שיחליף את מדבר הבטון, אבל קודם הזכרת את נושא הצל, עד כמה עצים באמת יכולים להשפיע על הטמפרטורה בעיר, בהנחה שאנחנו לא גרים תחתם?

(צוחק) "קודם כל כשאתה יוצא מחוץ לבית, צל הוא עניין משמעותי מאוד. תחשוב על כך שאתה יכול לצאת להליכה לקפה השכונתי שלך או לסידורים, בלי לחשוש שאם לא מרחת קרם הגנה אתה עלול לחזור עם צריבות. אבל מה שחשוב יותר להבין הוא שיש תופעה שנקראת 'אי חום עירוני' המשמעות שלה היא שהטמפרטורות בערים גבוהות ב2-4 מעלות מאשר בסביבה הפתוחה הקרובה אליהן. זה קורה מכיוון שהסביבה הבנויה קולטת את קרינת השמש במהלך היום ומשחררת אותה כחום, וככל שיש בעיר פחות צמחיה, כך האפקט של התופעה הזו מתגבר".

מצא את ההבדלים: הפרשי הטמפרטורות בין רחוב מוצל לרחוב שחשוף לשמש.

ומה בקשר לזיהום האוויר? עד כמה המצב באמת חמור?

"אתה יודע, זה אולי החלק הכי עצוב. כולם מבינים שחסר שטח ירוק או שחסר צל, כי זה משהו שרואים בעיניים, אבל זיהום מחלקיקים קטנים באוויר שמוביל למוות אי אפשר לראות, ודווקא התופעה הזו הכי קטלנית.

לפי דו"ח ה-OECD מדי שנה מתים בישראל 2,548 איש מזיהום אוויר. רוב מקרי המוות נגרמים מחלקיקי האוויר המזוהם שהם בעלי קוטר של 2.5 מיקרומטר ופחות, הם המזהמים המסוכנים ביותר לבריאותנו מכיוון שהם חודרים לא רק לכלי הנשימה, אלא גם לכלי הדם, שם הם גורמים לאוטם שריר הלב ולשבץ מוחי". 

האמת שאני לא באמת מופתע מזה שהאוויר בגוש דן מזוהם הרבה מעבר לתקן. אבל כן קצת מפתיע אותי שאתה מדבר על כריתת עצים. באמת כורתים עצים בערים למרות המודעות הגדולה לאיכות הסביבה בימינו?

"מודעות זה דבר אחד, אבל היא נשארת על הנייר כשמנגד יש אינטרסים כלכליים. קח לדוגמא את המקרה של אלעד. העיר היתה צריכה להתרחב, ומי ששילמו את המחיר היו 2,700 עצים שנכרתו ביער קולה סמוך. וזה כמובן רק מקרה אחד. אתה יכול להניח שכאשר יש פרויקט נדל"ן ששווה מיליונים או כמה עצים שמפריעים לו – מי ינצח במאבק".  

אבל מה כבר אפשר לעשות? הרי הילודה בישראל לא הולכת להצטמצם, ובעצם אין לנו ברירה אלא לחיות במדינה צפופה לא?

"אז בדיוק בשביל זה יזמנו את אתגר נטיעת 100,000 עצים בעיר. כמו שבדורות הקודמים ישראל ידעה לנטוע יערות בשטחים הפתוחים ולהפריח את השממה, כעת הגיע התור של הדור שלנו, הדור העירוני. אסור לנו לוותר ולחשוב שאין מה לעשות, כי האמת היא ש100,000 עצים בעיר ייצרו שינוי אדיר. זו החלוציות של ימינו".

אבל יש בכלל מקום פנוי בערים? איפה אתם מתכוונים לטעת 100,000 עצים?

"בגגות, במרפסות, בבתי הספר, במוסדות השיקום, בגינות הקהילתיות, בחצרות הפרטיות, ובעצם – בכל מקום שרק אפשר. פיתחנו מערכת שנקראת 'עצים מחפשים אדמה' שמחברת בין נוטעים, תורמי עצים, אדמות, בעלי מקצוע, אמנים ומפיקי אירועים – ליצירת אלפי אירועי נטיעות. כבר נטענו בשיטה הזו אלפי עצים ואנחנו מוכנים ללכת על כל הקופה".

זה נשמע יפה, אבל אתה יכול לתת לי דוגמא איך זה נראה בפועל? יש תקדימים לכך בעולם?

"בהחלט. הדוגמא הכי מפורסמת היא כמובן היער האנכי במילאנו – שני בניינים שהפכו לכוכבי האינסטגרם של העיר בזכות 900 עצים ו-20,000 שיחים שנטעו בהם והשתלבו בנוף בסטייל פורץ דרך כמו שרק האיטלקים יודעים לייצר".

דוגמא אחרת היא מפריז, שם מתוכננת חוות גג הגדולה באירופה שתהפוך לריאה ירוקה בלב העיר ותניב לא פחות מ1,000 ק"ג של יבול ביום.

וכמובן שבמזרח לא חיכו בשילוב ידיים וכבר עובדים על מיזמים שיהיו הגדולים מסוגם בעולם – בסין מתכננים עיר יער עם מעל מיליון צמחים ובסינגפור גורדי השחקים המוכננים כבר משלבים עצים בהשראה איטלקית". 

ירוקים עד השמיים. מגדל סינג בסינגפור

האמת שהסטייל האיטלקי נראה מהמם. אבל איך זה נראה בארץ? הזכרת קודם שכבר נטעתם לא מעט עצים?

"בהחלט. ב-3 השנים האחרונות נטענו מעל 21,180 צמחים ועצים במעל 313 אירועי קהילה עם 6,005 מתנדבים. אחד הפרויקטים המובילים שלנו הוא פרויקט 100 הגינותהקמת 100 גינות טיפוליות ב-100 מוסדות שיקום ברחבי הארץ".

גינות טיפוליות שהקימה עמותת "ונטעת" בחבצלת השרון (מימין) וביפו ( משמאל )

אז מה חסר לכם כדי להפוך גם את תל אביב למשל למילאנו או לטוקיו?

"על כל 90 ש"ח שנתרמים אנחנו נוטעים עץ, ככה שאנחנו צריכים כמעט 10 מיליון ש"ח כדי לנטוע 100,000 עצים. אבל גם אם נצליח לגייס 500,000 ש"ח, אנו נבנה אופרציה שתדע לגייס את כל שאר הכסף והמשאבים הדרושים. עד עכשיו כבר נתרמו לנו 169,486 ש"ח על ידי 549 איש ואנחנו מקווים להגיע ליעד – ולעבור אותו".

אחרי הנתונים המלחיצים שאמרת לי בהתחלה, אני חייב להגיד שעכשיו אני קצת יותר רגוע, כי זה נראה שהאתגר הזה יכול להתממש. אבל עד כמה הוא באמת יכול לשנות את כיוון ההיסטוריה כמו שאתם אומרים?

"בסופו של דבר מי שעושה את ההיסטוריה זה אנשים, ולאלפי אנשים שיתרמו עץ יש כוח עצום. תחשוב על זה שאת היערות בישראל נטעו כמה אלפי חולמים, שלא לדבר על המדינה עצמה, שנראתה כמו פנטזיה מוחלטת עד לפני 100 שנים. הפעם לא נצטרך לחכות דור שלם כדי לראות את החלום מתגשם, אלא הוא יופיע מול העיניים שלנו, בחלק מהמקרים ברחוב שלנו ממש, תוך כמה חודשים. אגב אם אתה רוצה עוד דרך להירגע מהמציאות המלחיצה, אז עצים היא דרך נפלאה".

מה הכוונה? איך עצים יכולים להרגיע אותי?

"על 'אמבטיית יער' שמעת? ביפן זה מאוד מקובל – אם אתה רוצה להירגע – אתה הולך ליער או למקום ירוק ועושה מעין 'אמבטיית יער' – הציפורים, הפרפרים ובעיקר המראה הירוק הם בעלי השפעה מיידית על הנפש.
לא תאמין, אבל הרופאים ביפן אפילו רושמים למטופלים את הפעולה הזו ממש כתרופה – 'שינרין-יוקו' (אמבטיית יער). 

יותר מזה, מחקרים הוכיחו כי החלמה מניתוחים מתקצרת בנוכחות עצים, אנשים נוטים יותר לפעילות גופנית בסביבה ירוקה, ואלימות, פשיעה ואפילו תאונות דרכים פוחתות בסביבה ירוקה יותר". 

נשמע מעניין. אז איך אני יכול ללמוד עוד על השיטה שיכולה לשנות את ההיסטוריה מתחת לבית שלי?

"תשאיר לנו פרטים כאן למטה, ותקבל בחינם הדרכה מוקלטת שבה אנחנו מפרטים לעומק על הנשק הסודי הכי יעיל שיש, שמנצח ב-3 חזיתות: זיהום אוויר, מדבר הבטון העירוני וההתחממות העירונית".

כתבות דומות

הנשק הסודי שיכול להציל 2,548 איש בישראל – ממש מתחת לבית

הוא אחראי מדי שנה למותם של פי 4 יותר ישראלים מאשר מספר המתים מפיגועים ומתאונות הדרכים יחד – אבל אף אחד לא מדבר עליו * הכירו את האויב השקוף: זיהום האוויר גורם (לפי דו"ח הOECD) למותם של לא פחות מ 2,548 איש שנושמים חלקיקים קטלניים החודרים לכלי הדם וגורמים לשבץ והתקפי לב * עמותת "ונטעת" טוענת שיש נשק סודי אחד שיכול לנצח אותו: נטיעת עצים * הטוויסט: הפעם הם יינטעו בעיר – ולא ביער מרוחק * על הדרך העצים גם יכולים להפחית את הטמפרטורה העירונית בעד 4 מעלות, להפוך "מדבר בטון" מכוער לשטח אסתטי וירוק ואפילו לעזור לבריאות הנפשית שלנו * אבל כדי להפוך את החזון למציאות הם זקוקים לתרומות של כמעט 10 מיליון ש"ח, ומבטיחים: "על כל 90 ש"ח תרומה – ניטע עץ" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

"כיפת הברזל" המשפטית שמגנה על עשרות בעלי עסקים וחברות מסדקים בהסכמים שיכולים לעלות מיליונים

זה נראה כמו "הקזינו" הכי גדול בישראל * עשרות אלפי בעלי עסקים וחברות סוגרים מדי יום עסקאות בלחיצת יד, נמנעים מעריכת הסכמים עם עובדים, ספקים, לקוחות, ואפילו עם המייסדים עצמם – ו"מהמרים" על כך שהכל יהיה בסדר * הסיבות: הם פשוט לא אוהבים עורכי דין, חוששים שהם רק יעודדו מתחים וסכסוכים בחברה, ורוצים לחסוך את תשלום שכר הטרחה * אלא שעו"ד אילן צדק טוען שההימור הזה יכול לעלות להם בגורל העסק כולו * כעת הוא פיתח במשרדו "צדק עורכי דין" את שיטת "כיפת ברזל משפטית" שמסייעת לעסקים ולחברות להימנע מסכסוכים משפטיים – בלי להמר * הסוד: "בדיקת רנטגן" של היסודות המשפטיים בעסק ובחברה  ו"סגירת הסדקים" מראש – ככה שאף אחד לא ירצה לתבוע אתכם * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

״אני חולת שיפוצים אובססיבית ובעלי תומך בזה״: שיטת השיפוצים שתחסוך לכם עשרות (ואפילו מאות) אלפי שקלים

הדעה הרווחת בקרב ישראלים לגבי עולם השיפוצים היא ש"לא ניתן לבצע שיפוץ יוקרתי לבית, מבלי לחרוג מהתקציב שהקצנו מראש ומבלי לשרוף כסף מיותר". עד היום, כשהיינו צריכים לשפץ את הבית, כל התהליך היה נראה בערך כך: נפגשנו עם אדם זר במשך כמה שעות, דיברנו על השיפוץ שרצינו לעשות, הראנו לו את הבית ובסוף הפגישה הרגשנו שאנחנו סומכים עליו אז העברנו לו את עשרות, ואפילו מאות אלפי שקלים. האם זה חייב להיות ככה? אייל סקופ מומחה לשיפוץ מבנים יוקרתיים, טוען שעל ידי הצבת יעדים נכונה ושימוש בעקרון "קסם" פשוט, נוכל להגיע לרמות שיפוץ מדהימות שעוד לא נראו כמותן בארצנו הקטנה, ולחסוך לא מעט כסף על הדרך. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

תוך 6 חודשים קפצתי מ-15,000 ל-108,000 ש"ח!" – השיטה השיווקית שתגרום ללקוח המושלם לרדוף אחרייך

העסק תקוע בתקרת זכוכית של 20,000 שקל ולא משנה מה ניסית המספרים לא מתרוממים?! שיר יערי, המנטורית שאחראית על הכנסות של יותר מ-30 מיליון שקלים בזכות הדיגיטל, טוענת שבעזרת שיטת ה"מולקולה" ו-3 עקרונות הברזל (דיוק קהל, אתגרים ומוצר פרימיום), כל עסק מומחיות יכול להגיע ליעד הנכסף של 6 ספרות בחודש וכל זה בזמן שיש חיוך על הפנים ללא עבודה עם לקוחות מציקים ולא ראויים. איך מגיעים לארץ המובטחת והאם השיטה מתאימה גם לך? כל הפרטים בכתבה.

לכתבה »

כתבות דומות

הנשק הסודי שיכול להציל 2,548 איש בישראל – ממש מתחת לבית

הוא אחראי מדי שנה למותם של פי 4 יותר ישראלים מאשר מספר המתים מפיגועים ומתאונות הדרכים יחד – אבל אף אחד לא מדבר עליו * הכירו את האויב השקוף: זיהום האוויר גורם (לפי דו"ח הOECD) למותם של לא פחות מ 2,548 איש שנושמים חלקיקים קטלניים החודרים לכלי הדם וגורמים לשבץ והתקפי לב * עמותת "ונטעת" טוענת שיש נשק סודי אחד שיכול לנצח אותו: נטיעת עצים * הטוויסט: הפעם הם יינטעו בעיר – ולא ביער מרוחק * על הדרך העצים גם יכולים להפחית את הטמפרטורה העירונית בעד 4 מעלות, להפוך "מדבר בטון" מכוער לשטח אסתטי וירוק ואפילו לעזור לבריאות הנפשית שלנו * אבל כדי להפוך את החזון למציאות הם זקוקים לתרומות של כמעט 10 מיליון ש"ח, ומבטיחים: "על כל 90 ש"ח תרומה – ניטע עץ" * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

"כיפת הברזל" המשפטית שמגנה על עשרות בעלי עסקים וחברות מסדקים בהסכמים שיכולים לעלות מיליונים

זה נראה כמו "הקזינו" הכי גדול בישראל * עשרות אלפי בעלי עסקים וחברות סוגרים מדי יום עסקאות בלחיצת יד, נמנעים מעריכת הסכמים עם עובדים, ספקים, לקוחות, ואפילו עם המייסדים עצמם – ו"מהמרים" על כך שהכל יהיה בסדר * הסיבות: הם פשוט לא אוהבים עורכי דין, חוששים שהם רק יעודדו מתחים וסכסוכים בחברה, ורוצים לחסוך את תשלום שכר הטרחה * אלא שעו"ד אילן צדק טוען שההימור הזה יכול לעלות להם בגורל העסק כולו * כעת הוא פיתח במשרדו "צדק עורכי דין" את שיטת "כיפת ברזל משפטית" שמסייעת לעסקים ולחברות להימנע מסכסוכים משפטיים – בלי להמר * הסוד: "בדיקת רנטגן" של היסודות המשפטיים בעסק ובחברה  ו"סגירת הסדקים" מראש – ככה שאף אחד לא ירצה לתבוע אתכם * נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק

לכתבה »

״אני חולת שיפוצים אובססיבית ובעלי תומך בזה״: שיטת השיפוצים שתחסוך לכם עשרות (ואפילו מאות) אלפי שקלים

הדעה הרווחת בקרב ישראלים לגבי עולם השיפוצים היא ש"לא ניתן לבצע שיפוץ יוקרתי לבית, מבלי לחרוג מהתקציב שהקצנו מראש ומבלי לשרוף כסף מיותר". עד היום, כשהיינו צריכים לשפץ את הבית, כל התהליך היה נראה בערך כך: נפגשנו עם אדם זר במשך כמה שעות, דיברנו על השיפוץ שרצינו לעשות, הראנו לו את הבית ובסוף הפגישה הרגשנו שאנחנו סומכים עליו אז העברנו לו את עשרות, ואפילו מאות אלפי שקלים. האם זה חייב להיות ככה? אייל סקופ מומחה לשיפוץ מבנים יוקרתיים, טוען שעל ידי הצבת יעדים נכונה ושימוש בעקרון "קסם" פשוט, נוכל להגיע לרמות שיפוץ מדהימות שעוד לא נראו כמותן בארצנו הקטנה, ולחסוך לא מעט כסף על הדרך. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק.

לכתבה »

תוך 6 חודשים קפצתי מ-15,000 ל-108,000 ש"ח!" – השיטה השיווקית שתגרום ללקוח המושלם לרדוף אחרייך

העסק תקוע בתקרת זכוכית של 20,000 שקל ולא משנה מה ניסית המספרים לא מתרוממים?! שיר יערי, המנטורית שאחראית על הכנסות של יותר מ-30 מיליון שקלים בזכות הדיגיטל, טוענת שבעזרת שיטת ה"מולקולה" ו-3 עקרונות הברזל (דיוק קהל, אתגרים ומוצר פרימיום), כל עסק מומחיות יכול להגיע ליעד הנכסף של 6 ספרות בחודש וכל זה בזמן שיש חיוך על הפנים ללא עבודה עם לקוחות מציקים ולא ראויים. איך מגיעים לארץ המובטחת והאם השיטה מתאימה גם לך? כל הפרטים בכתבה.

לכתבה »